Valašská kyselica

 Valašská kyselica

Nastal podzimní čas a taky čas na naši oblíbenou polévku a to valašskou kyselici. No já bych ji polévkou moc nenazývala, jelikož je dost hustá a a vydatná a u nás se podává spíše jako hlavní chod. Moje varianta je fakt hustší a takto se v naší rodině vaří už několik pokolení. Však sa u nás taky praví: ,, Zemáky a zelé, živobytí celé". A tak to na Valašsku opravdu po staletí bylo. Moje kyselica je obohacena o klobásky, které se do ní přidávaly spíše jen svátečně, jelikož Valaši byli opravdu chudí, ale zase bohatí svým srdcem. Recept se samozřejmě po dlouhá léta měnil a vylepšoval o suroviny a tak i ten můj je už poupravenou verzí. A já jsem hrdá Valaška a tak se chci s vámi podělit o tento recept.

Suroviny:

* 500 g bílého kysaného zelí
* 600 g zemáků (brambor :-) )
* 220 g klobásy
* 500 ml vývaru ( postačí i voda)
* 300 ml 30% smetany
* 900 ml mléka
* 5 lžic hladké mouky
* 5 ks bobkového listu
* 10 kuliček celého pepře
* 5 kuliček nového koření
* 5 stroužků česneku
* 1 lžíce majoránky
* 1 lžíce kmínu
* pepř
* sůl

Postup:

Do většího hrnce si dejte nepropláchlé zelí, zalejte ho vývarem a přidejte bobkový list, kmín, nové koření a celý pepř. Povařte asi deset minut. Brambory si očistěte a pokrájejte na kostičky a dejte vařit do dalšího hrnce se solí (kdyby jste dali vařit brambory k zelí, nikdy by se vám neuvařily). V větší mísy si nalijte smetanu a mléko a přidejte 5 lžic hladké mouky a důkladně promíchejte ať vám nevzniknou hrudky a to vše vlijte za stálého míchání k povařenému zelí. Celou směs nadále důkladně promícháváme. Mezi tím si pokrájíte klobásky na půlměsíčky a orestujete na pánvičce. Až klobásky pustí tuk a orestují se, tak je přimícháte do základu. Ten vařte asi 15 minut a poté přidejte prolisovaný česnek a majoránku a vložte do základu uvařené brambory. To vše vařte ještě asi 5 minut a podle chuti dosolte a opepřete. Tato hotová kyselice je opravdu hustý a vydatný pokrm, ale kdyby jste měli chuť na řidší variantu, tak omezte mouku a dejte do základu více vývaru. U nás si po naší verzi povolujeme kalhoty :-D Tak doufám, že i vám zachutná tato valašská dobrota.



Veškeré suroviny si předem nachystám...

klobásky jsou nejlepší domácí...


Tentokrát i domácí zelí, vypěstované brambory, domácí česnek a ručně nasbíraný bobkový list v Chorvatsku :-)

V hlavní roli můj švrdlák z vánočního stromku...

A tady už hotová večeřa...:-)





Dobrou chuť z Valašska vám všem i do celého světa!



Komentáře

  1. Haničko, jen jsem řekla nahlas, co si vařila a ozval se manžel, že by si dal. Dělám ji vlastně stejně, lžíce v ní stojí a všichni ji milujeme. Ještě se má trochu oteplit, ale pak přijde její čas :o)
    Měj pohodový večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) Heli, ty mě vždy potěšíš svým komentářem a moc mě těší, že ji takhle nevaříme jen my na Valašsku, ale je oblíbená široko daleko. Já ji vařím od podzimu do jara....v létě by mi ji nikdo nejedl a i já raději něco lehčího, když jsou venku vedra. Jinak taky doufám, že se ještě oteptí. Jak kvůli práci, tak bych chtěla stihnout ještě nějaký výlet v okolí.

      Vymazat
  2. Jo,jo něco jako po našem zelňačka. Někdy ji dělám podobně, někdy přidám mletou papriku, takže je barvy červené :-). A taky ji vařím v čase podzimním a zimním.
    Měj se hezky, Hanko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, variantu s paprikou znám taky a vidím, že ji taky vaříš v tomhle čase.

      Vymazat
  3. Hani, zelňačku zbožnuju, ale můj Pepan ji nemusí, takže ji pak jím tři dny. Dělám ji podobně, jenom nedávám česnek. Asi ji brzy udělám, počasí na ni už máme, mám ji už delší dobu v plánu. Mamka dělávala jenom takovou chudou bez klobásky a to nebylo ono. Měj hezké podzimní dny :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, nás ji naštěstí jíme všichni, ale i tak ji vždy udělám plný hrnec, že ji dojídáme ještě druhý den:-) Jinak se vůbec nedivím, že ji tvoje mamka dělala bez klobásek, dřív toho masitého lidi doma moc neměli.

      Vymazat
  4. U nás je to zelňačka a dělám ji stejně,akorát do ni dávám červenou papriku,takže jí je obarvená.Dělám ji vždy do velkého hrnce,protože ji máme rádi všichni,hlavně chlapi.
    Hani,měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, vidím, že u vás taky moc chutná:-) děkuju a přeju taky krásný víkend, má být krásně.

      Vymazat
  5. Haničko, zdravím. Já ji dělám úplně stejně, hustou a s klobásama... V létě ji taky nedělám. U nás dnes houbová polívka, houby jsem dostala, sama jsem nebyla, neb mám zánět průdušek. Líbí se mě Tvůj švrdláček a bobkový list mám taky naškubanej z Řecka :o):o) Hezký víkend. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to mě moc mrzí, že jsi marod, ale hřibovku bych si dala. Já se zítra chystám s kamarádkou na václavky. U nás po té kalamitě s kůrovcem nerostou, ale u nich je prý plno, tak bude václavkový guláš. Přeju ti brzké uzdravení a pokud možno pěkný víkend.

      Vymazat

Okomentovat