Štramberské uši

 Štramberské uši

aneb valašské uši od Hanky

Perníkové těsto a s ním spojené perníčky pekla moje rožnovská babička a byly pro mě ty nej. Naštěstí ještě, když byla babička mezi námi, tak si od ní vzala recept moje mamka, protože jsme je chtěli péct i s bráchama doma. A jak jsem dospěla, tak jsem v pečení perníčků pokračovala a když se mi narodily děti, tak jen co trošku odrostli, tak je začali péct semnou. Často jsem jezdila do Štramberka, který je od nás co by kamenem dohodil a rádi tam chodíme i na štramberskou trůbu. A co by byl Štramberk bez štramberských uší....vždy jsme si je koupili i do zásoby a já jsem si v jednom takovém pekařství všimla, jak se vlastně vyrábějí. Dlouho jsem si říkala, že bych je chtěla upéct doma, jenže jsem narazila na problém, kde sehnat ty trychtýřky, ve kterých se tvarují. Až jednou při řeči s mým známým jsem před ním vyslovila mé přání a on mi nabídl, že mi je vyrobí:-) a byly na světě mé trychtýřky, dle mého návodu, tak aby odpovídaly velikostně a i úhel stočení. Když jsem si pro ně přijela, tak jsem byla nadšená a ještě ten den zadělala na těsto a pustila se do pečení. Přiznám se, že jsem vůbec nevěděla jak na ně a takzvaně až pokus omyl mě vyučil. Těsto se musí vyválet opravdu na hodně tenko a poté se vykrajují kolečka těsta, které se však nepotírá a vloží se do trouby. Jakmile je upečeno, tak se rychle musí těsto vzít a stočit do trychtýřků, kde vychladne. Já si pomáhám tím, že je vždy dám na chvíli ven ať nemusím čekat s další várkou na pečení, jelikož trychtýřků mám jen devět. Vykrojená kolečka se mi tak akorát vejdou na plech. Tak teď rok co rok peču štramberské uši před Vánocema a obdarovávám jimi své blízké. A nic mě nepotěší víc, než když chutnají.A co vy taky obdarováváte své blízké nějakým jedlým dárkem?
Uši nabaleny a můžu obdarovávat....

Nějaké dostanou i paní učitelky.


Těsto se vyválí na tenko a dá se péct bez potírání.

Tady už napečeno...

Krásné předvánoční dny přeju všem!



Komentáře

  1. Haničko, to je úžasný příspěvek - krásné vzpomínky a žena, která chce udržet tradici. Žena paličatá, trpělivá, ale bez těchto vlastností by se úspěch prostě nedostavil. Kochám se, mám radost, že jsou takoví lidé mezi námi.
    Posílám přání krásného adventního dne, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko moc děkuji:-) ráno jsem ti poslala balíček za tvou přízeň a milá slova, tak snad dorazí v pořádku s přáním krásných Vánoc.

      Vymazat
  2. Mňam; mňam.... to je vůně až sem. Přiznám se; že jsem je nikdy ještě neochutnala. V adventním čase rozdávám medové perníčky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi děkuji a pokud bys je chtěla ochutnat, tak mi pisni do emailu adresu:-) muj email je: valasskahospodynkahanka@gmail.com Moc ráda tě obdaruju touhle dobrotou, dnes jsem odeslala pár balíčků blízkým, tak snad je pošta včas doručí a nesní je nějaká doručovatelka:-D

      Vymazat
  3. Haničko, máš vše krásně připravené, zabalené a nazdobené :) A díky za vysvětlení postupu. Myslela jsem si, že se uši pečou rovnou na trychtýřcích jako třeba kremrole na trubičkách. A ono to tak není.
    Hani, měj prima dny a krásný předvánoční čas, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Peti děkuji, zkrátka 100% home made:-) a zítra jedny zabalené frčí za tebou ať ti osladí Vánoce a ochutnáš tuhle dobrotu.

      Vymazat
  4. Tak takéto koláčiky som ešte nikdy v živote nejedla, milujem pečenie a koláčiky, takže som si istá, že by mi určite chutili :-) Vyzerajú krásne. A z čoho je prosím ten názov?
    Prajem krásne Vianoce a PF 2021,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adi určitě by chutnaly, jmenují se po městečku Štramberk a právě tam je pečou od dob, kdy se místním obyvatelům podařilo odehnat Turky, kteří táhli na město a zbyly po nich pytle s ušima, které uřezávali svým obětem a vozili je domů panovníkovi, aby viděl kolik lidí porazili....mrkněte na Google ten to bude vědět přesněji;-)

      Vymazat

Okomentovat