Vařonka neboli zhřívaná

 Vařonka neboli zhřívaná

Suroviny:

* 1 l režné 35% nebo výčepní lihoviny
* 6 lžic cukru krupice
* 2 celé skořice
* 6 kuliček celého pepře
* 1 dcl vody

Dnes bych vám chtěla představit naši valašskou specialitu, kterou si děláme svátečně v zimě. U nás se Vařonka neboli zhřívaná dělala vždy na Štěpána po Vánocích u naší babičky. Babička už sice není nějaký ten rok mezi námi, ale i tak se každý rok sejdeme celá rodina u ní v chalupě a vaříme tuhle specialitku, která má teda pěkné grády :-) doporučuji jen pocucovat :-D Krásně při vaření provoní celý dům a to se pak jen vykládá a vzpomíná na ty, co už nejsou mezi námi. Včera jsme byli s celou rodinou na mši na Starém Zubří v kapličce za dědu a babičku. Babička by zítra slavila 90.let, tak jsme po mši šli všeci k tetě a tam vzpomínali, vykládali a dost jsme se nasmáli.

Postup:

V kastrolu si rozehřejeme cukr a až se nám z něho stane karamel, tak ho zalijeme vodou a přidáme skořici a pepř. Povaříme asi tři minuty a přidáme režnou. Tak jako u svařáku nesmí projet varem a jen zpěnit, než se začnou dělat bublinky. Teta vařonku ještě podpálí sirkou jako v Pelíškách štamprle :-D a následně přikryje poklicí a je hotovo, ale na to jsem si netroufla, aby mi neblafla kuchyň. Pokud vařonku děláte i vy a nazýváte ji jinak, než my na Valašsku, tak budu ráda za jiné názvy.
3koda, že počítač ještě nedokáže přenášet vůni a chuť...


Ingredience na vařonku...

V hlavní roli skořice, cukr a celý pepř.


Jakmile zkaramelizuje cukr, tak ho zaliju vodou.

Přidáme skořici a pepř.


Tak na zdraví a na zahřátí vám všem.


Komentáře

  1. Tak tady je váš recept! Alkohol sice moc nepiju, ale po procházce ve sněhu si tohle dovedu docela dobře představit a užila bych si každý srk :o)
    Moc se mi líbí, co si psala před receptem. Ta úcta k předkům, milé vzpomínky, setkání rodiny. Fakt hezké!
    Haničko, posílám pozdravy a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, moc děkuju, tvrdé nepiju téměř nikdy, jen ze starýma sůsedama na Velikonoce a tuhle variantu po Vánocích,jen léta už jezdím na Staré s děckama autem a tak zůstávám při vodě:-) tak jsem chtěla ukázat muži, o co přichází, když s náma nejede....koláčky, uzené, chlebíčky....:-D a vařonku okoštoval prvně dnes:-) doma ode mně, tak příště asi pojede i na mši do kapličky, no on spíš kvůli dobrotám, co peče teta:-D

      Vymazat
  2. Hani, a tak to já bych si zase panáka dala. Taková vařonka, to určitě není nic špatného, už podle těch ingrediencí. A musí to krásně vonět, škoda, že pořád nic necítím...Je pěkné dodržovat rodinné tradice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni ani nevíš jak, krásně provoněla celý dům:-) škoda, že nejsi blíž, ještě zbylo a myslím, že dle ingrediencí je to super anti lék na dnešní dobu:-) my na Valašsku jsme byli vždy pozitivní. A jak pravila stařenka: zemáky a zelé živobití celé:-)

      Vymazat
  3. Hani, to jsme si kdysi dááávno dělávali v práci aby nám nebyla zima, taky jsme tomu říkali Vařonka. Režné jsme říkávali hašlerka. Na tvrdý alkohol nejsem, mám ráda víno, ale jenom doma. Je vidět, že si taky cérka z Valašska si mi hodně blízká. Hezky den pod Kulíšek :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško moc děkuji:-) my cérky z Valašska musíme držet při sobě:-) já taky tvrdý alkohol nemám ráda a Vařonku si dám jednou za rok v zimě. Dcera si ode mě cucla a říkala, že to chutná jak hašlerky:-D to bude tou režnou. Teta to dělává z výčepní, ale tu jsem nesehnala.

      Vymazat
  4. Odpovědi
    1. :-) ta teda je, provoněla celý dům, jak když peču perníčky.

      Vymazat

Okomentovat