Moje citrusy aneb co se mi podařilo...

 Moje citrusy aneb co se mi podařilo...

Citrusy mě uchvátily už v dětství, ale v paneláku nebyly moc příhodné podmínky na jejich pěstovaní a i když jsem jich ze semínka vypěstovala opravdu spoustu, nikdy mi nezačly kvést a plodit. Sadila jsem všechny semínka, co mi přišly pod ruku...citróny, pomeranče, mandarinky, grepy....ale i jiné exotické ovoce jako je mango, avokádo, kiwi, datle, ale i ananas se mi podařil vypěstovat. Vše mi krásně rostlo, ale v paneláku to bylo opravdu jako boj s větrnými mlýny a když mi bylo devatenáct a odstěhovala jsem se do rodinného domku, tak jsem si teprve mohla začít plnit svůj sen o plodících citrusech. Samozřejmě jsem neodolala koupit si opravdu vzrostlé a plodící rostliny, ale taky dodnes sadím semínka všeho možného ovoce a čekám , zda vyroste :-) Musím říct, že pokud vás něco takového taky láká, není nic lehčího než jakékoliv semínko vložit do zeminy a pak už jen zalévat a čekat. U některých druhů si počkáte i přes měsíc, jako třeba u avokáda, ale ta radost až vykoukne ze země je parádní :-) no alespoň já to tak mám. No a co se mi podařilo letos? Na jaře jsem pokrátila větvičky mých letitých citrusů a vložila jsem je do vody. Ne jen, že krásně zakořenily a následně se pěkně uchytily v zemině.....tak po nějaké době venku jsem nevěřila mým očím a jedna tahle rostlinka z větvičky mi začala kvést a začly se dělat i plody. No sice vydržel jen jeden, ale na tak malou rostlinku, která má asi 20 cm a je teňoučká, je to úspěch. Teď plod vůči rostlině není ještě velký, ale zajímá mě, jak bude držet větší plod na takové malé rostlince :-) No třeba to zvládne a příští rok sklidím krásný žlutý citrón. Ty loňské už se krásně zbarvují, tak brzy budu mít 100% bio domácí citróny. Většinu citrusů mám přes léto venku na terase nebo na balkóně, kde jsem letos umístila i papriky a rajčata. Jinak zbytek mám doma za okny. Například Fortunelly, které jsou spíše na okrasu, tak ty opět krásně narazily na květ a už jsou na nich malé plody. Venku mám i letitý olivovník, který mi málem nepřežil letošní zimu u nás doma, jelikož můj muž moc topí, ale na jaře venku se vzpamatoval a krásně obrašil. Jediné, co mi doma chybí, je zimní zahrada, kde by krásně vše přezimovalo, ale osvědčilo se mi naše chladné schodiště. A co vy? Taky máte nějaké oblíbené rostliny?

Můj letitý citróník...

Tenhle jsem vypěstovala ze semínka a zatím neplodí.

Další vypěstovaný ze semínka.

Tyhle rostlinky jsou vypěstované z odříznutých větviček.

Velké citrusy stále nahazují květy...

Letošní malé plody.

Loňské plody se už zbarvují...

Moje malé posezení na balkóně, ze kterého mám krásný výhled na rybníky.

Další citróník na terase.

Můj olivovník, který málem nepřežil zimu uvnitř v domě. Naštěstí už krásně obrašil.

A tady moje výpěstky z větviček.

A tady je moje rarita, zakořeněná větvička, která začala kvést a zůstal jeden plod :-)

Papriky na balkóně, koupila jsem tři různé druhy a na všech už jsou papriky.

Tyhle se už začínají zbarvovat.

 Těchto zelených mám nejvíc...


Komentáře

  1. Je fakt,že v paneláku se některým květinám moc nedaří,hlavně přes zimu.Máš krásné citrusy,snad vyzkouším.mají hezké listy,to by mně stačilo.Hani,tak ti přeji,aby jsi sklízela i plody.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituško, moc děkuju. Snad se jim bude i nadále dařit. Každý den je obhlížím a těším se z každého nového lístku a květu. A o to víc, když plod vydrží a dozraje:-) veškeré rostliny a květiny mě fascinují. Tak jako třeba i moje orchideje.

      Vymazat
  2. Hani, máš hezkou zálibu. Taky jsem kdysi zkoušela zasadit semínka citrusů, rostlinky vždycky vyrostly, ale tím to skončilo, květ ani plod žádný. Zahradničení a citrusúm se věnoval ve velkém můj děda, měl dva dlouhatánské skleníky a v nich mimo jiné citrusy. Měli jsme jako děti od něj zákaz cokoli tam na nich trhat, samozřejmě jsme to porušovaly... Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak ty skleníky by byly super, já zas v zimě budu mít narvané schodiště:-)

      Vymazat
  3. Haničko, jsi skvělá pěstitelka. Do citrusů jsem asi nikdy nešla, i když to moc obdivuji. V létě je to pohoda, ale co s rostlinami na zimu, to je asi skoro všude trochu problém.
    Přeji krásný den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, děkuju. No přes zimu je to fakt boj, o to větší radost mám pak na jaře, že vše přežije;-)

      Vymazat
  4. Hani, ty si Mičurín, zasadíš hrábě a ony vyrostou. To je vidět, že si dobrý člověk, všemu se u tebe daří. Nemám doma místo na tak velké kytky, když na podzim všechno schovám z venku dovnitř, tak to u nás je samá kytka, samá kočka :-) Hezký den Hani :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D Libuško děkuju, kdyby bylo na mě, tak si udělám zimní zahradu z garáže, ale tu už obsadil můj muž:-)

      Vymazat
  5. Haničko, tak to tleskám. Máš je krásné a hlavně, že se ti daří je zazimovat. Zimní zahrada je taky můj velký sen ... a šatna jako byla v Sexu ve městě :-) ... jenže na to nemáme místo. Já mám jen letos olivovník a jsem zvědavá, jak vyřeším přezimování.
    Tak ať se ti daří. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, tak šatnu máme...hodím foto, ale tu má můj muž:-D před dvěma lety jsem mu ji celou navrhla a udělala k narozeninám. On má tak 4x více oblečení než já:-D tak teď by mi na oplátku mohl udělat on tu zimní zahradu:-)

      Vymazat
  6. Velký obdiv))) my jsme už mandarinky a citróník pěkně zazdili. Neumíme je pěstovat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, děkuju...no mám jich aspoň pár. Kdybych měla tu zimní zahradu, tak jich mám mnohem víc;-)

      Vymazat
  7. Jako malá jsem si citroník vypěstovala, ale byl jen spíš pro okrasu. Plodů jsem se nedočkala. :-)
    No a ve své domácnosti jsem se do pěstování citrusů nepustila.
    U Tebe se jim daří obdivuhodně!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuju, no v dětství jsem to měla stejné. O to víc se teď těším z každého květu i plodu:-)

      Vymazat
  8. Také jsem kdysi v práci pěstovala citroník, ale nikdy mi neplodil ani nekvetl. myslela jsem, že musí být naroubovaný. tvé pěstitelské úspěchy jsou obdivuhodné. my nemáme na zahradě skleník, jako sousedi, kteří v něm pěstují papriky a bez toho se nám na zahradě nedaří. Ale jak vidím, stačí balkón. Musím přesvědčit manžela. Máme sice zasklenou lodžii, ale to by právě mohlo být super. Díky za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Maruško, citrusy samozřejmě začnou plodit dřív, když jsou naroubované, jinak se plodů dočkáš až za několik let. Jinak zasklená lodžie je ještě lepší než můj balkón. Mamka ji má taky a všemu se ji tam daří. Tak do toho určitě jdi;-)

      Vymazat
  9. Tak to je opravdu skvělé! Já jsem pěstovala maximálně avokáda, ale pokaždé je něco napadlo, takže jsem to vzdala. Není citrusům u nás zima? :)

    blog Style of Ejmi | Instagram

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ejmi, cotrusům je u nás dobře od jara do podzimu a pak samozřejmě musí dovnitř nejlépe do zimní zahrady. Já tohle řeším chladným schodištěm.

      Vymazat

Okomentovat