Václavkový guláš

 Václavkový guláš

Nastal čas těchto jedinečných hřibů, které rostou pouze jednou za rok a to zrovna v tuto dobu okolo svátku sv. Václava. Proto se zřejmě ujal název václavky. Já mám to štěstí, že bydlím u lesa a tak jsem se na ně vypravila a úroda fakt stála za to. Tak vás naučím podle mě nejlepší jídlo z václavek.

Suroviny:

* 1 kg václavek
* 2 lžíce vepřového sádla
* 1 l masového vývaru
* 2 větší cibule
* 5 stroužků česneku
* 1 lžíce sladké papriky
* 1 lžička mletého kmínu
* 3 bobkové listy
* 1 lžička kmínu
* 6 kuliček nového koření
* 2 lžíce majoránky
* 200 ml vody
* 3 lžíce hladké mouky
* pepř
* sůl

Postup:

Václavky si očistíme a odkrojíme z nich nožičky a větší kloboučky překrojíme na půl. Sbírejte jen ty menší václavky. Na rozehřátém sádle si orestuju nadrobno nakrájenou cibuli do zlatavé barvy, poté přidám oba kmíny a sladkou papriku. Vše promíchám a přidám václavky, které krátce orestuju a zaliju vývarem. Přidám bobkový list, nové koření a rozetřený česnek. Osolím, opepřím a pod pokličkou nechám dusit 30 minut. V hrnku s vodou si důkladně promíchám mouku a vliju do guláše. Nakonec přidám majoránku a nechám za občasného míchání vařit ještě asi 15 min. Podle chuti ještě dosolím a podávám s pečivem dle chuti. A co vy, máte rádi václavky? Jestli ano, tak honem do lesa, protože právě teď je jejich sezóna.



Veškeré suroviny si dopředu nachystám....




Tak jako u ostatních gulášů platí, že i tento je ještě lepší uleželý...


Dobrou chuť !


Komentáře

  1. Letos je u nás s houbami bída. Každý rok muž nosil koše a letos v podstatě nic,
    takže ani václavky. Guláš taky dělám (když mám tyto houby) a taky je suším a se sušeným libečkem je rozmixuji. Je to dobré koření do bramboračky.
    Měj se hezky, Hanko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, u nás letos cosi vyrostlo, takže praváky mám už i nasušené, ale momentálně rostou jen václavky, ale loni jsme tu neměli václavku ani jednu. Jinak děkuji za tip na koření do bramboračky, to neznám. Přeju krásný zítřejší sváteční den.

      Vymazat
  2. tak na kolopeňky jsem se ještě nedostala,guláš dělávala moje mamka....Sv.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé Světli, vy jim říkáte kolopěnky? To jsem ještě neslyšela:-) určitě je nepromeškej;-)

      Vymazat
  3. Hani, já bych si dala, ale nikdo jiný by to u nás nejedl. Byli jsme včera na výletě a našli pařez plně obrostlý houbičkami. Mamka tvrdila, že jsou to václavky, ale já poznám jen mochomůrku. Tak guláš ti tedy závidím :-)
    Pěkný svátek. Jitka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, škoda, že nejsi blíž, abych tě pozvala:-) já udělala plný hrnec. A ten obrostlý pařez byl určitě plný václavek;-) teď je jejich čas. P.S.: krásný zítřejší svátek.

      Vymazat
  4. Haničko, dala bych si. Na václavky je u nás hodně těžké narazit, moje mamka jídla z nich miluje.
    Měj příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Václavky nesbíráme,já houby moc neznám,ale babička je hodně sbírala.Manžel houby zná více,ale václavky jsme asi dlouho neviděly.Na houbách jsme byli letos jenom jednou.
    Guláš dělám z jiných hub,co zrovna najdeme.Mám ho totiž hodně ráda a dělám asi podobně.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, já jsem vášnivá hřibařka už od dětství a je to takový můj relax;-)

      Vymazat
  6. Hani, moc Tě zdravím. Houbový guláš to je veliká delikatesa, houby miluju i všechny jídla z nich. Ale letos je to u nás bída, nerostou. Hned bych od Tebe ochutnala... Měj se hezky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, to víš, že bych tě na něho hned ráda pozvala, kdybys byla blíž;-)

      Vymazat

Okomentovat