Dýňový kompot

 Dýňový kompot

Tento kompot bude pro mě vždy vzpomínka na mé dětství. Naše babička ho vždy dělala velké množství a pak nám ho nosila. Byl to pro mě nejoblíbenější kompot. Ostatní moc nemusím a vlastně já sama dělám jen tento. Letos mi dýně sežrali slimáci, ale známá mě obdarovala opravdu obrovskou dýní, tak jsem na dva dny měla postarané o práci. Nejhorší je celou dýni nakrájet a zbavit slupky. Takže pro letošek to bylo pro mě poslední zavařování.

Suroviny:

* 1 klasickou velkou dýni
* ananasový kompot
* citrón nakrájený na kolečka
* cukr krupice
* hřebíček
* ocet

Postup:

Dýni rozkrojíme na dvě poloviny, zbavíme semen, nakrájíme na menší kusy a zbavíme slupky. Poté nakrájíme na kostky o velikosti asi 1cm x 1cm. Dýňové kostky namočíme přes noc do octové vody. Na 3 litry vody dáme 1 dcl octa. Na druhý den dýňové kostky scedíme. Do velkého hrnce si nalijeme 1,5 litru vody, přidáme 500 g cukru, 6 hřebíčků a přidáme dýni pokrájenou na kostky, tak aby byly všechny ponořeny ve vodě. Přivedeme k varu a vaříme do sklovata asi 20-30 minut. Nejlepší je průběžně zkoušet, tak aby kostka dýně byla tak na skus ať ji nepřevaříme. Dýňový kompot poté nalejeme do připravených vysterilizovaných sklenic, ke kompotu přidáme 1-2 kostky ananasu a 1-2 lžíce šťávy z ananasového kompotu (záleží na velikosti sklenice) a navrch vložíme kolečko citrónu. Zavíčkujeme a vysterilizujeme. Já letos udělala přes čtyřicet sklenic a pět už jsme snědli. Děti tento kompot milujou a taky dost rozdám. A co vy, máte rádi dýňový kompot nebo máte jiný svůj oblíbený?


Pokrájenou dýni přes noc namočíme do octové vody...

Druhý den dýni scedíme a nachystáme si všechny suroviny...

Hřebíček dodá kompotu specifickou chuť...


Za oknem mám už krmítko a sledoval mě brhlík :-)

Na hotový kompot vložíme kolečko citrónu pro skvělou sladkokyselou chuť...




Prostě mňam!


Komentáře

  1. Mám to stejně. Připomíná mi to dětství a babičku))) přeji hezký den. My ho máme postelový- covidový. Ach joooo.

    OdpovědětVymazat
  2. Evi, děkuju a doufám, že jsi v pohodě;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Hani, i moje dětství to je :o) Mamka ho dělala, jak jsem mohla zapomenout...
    Krásně nafoceno, hned bych ochutnala!
    Měj příjemný sváteční večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuju a těší mě, že i ty to máš stejné:-) dřív hold nebylo tolik sladkostí, tak byly takové mňamky.

      Vymazat
  4. Hani, dýňový kompot na zimu být musí. Mi urostla jenom taková malinka dýněčka, ale kamarádka mi dala půlku její obrovské dýně. Kdysi jsem ji taky namáčela do druhého dne do vody z octem, ale už to nedělám, nějak mi to příjde zbytečné. Nevidím v tom rozdíl, když namáčení vynechám. Dávám ještě celou skořici. Měj se hezky a pěkný večer :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, já myslela, že namáčení je aby byla pak trošku kyselkavá. Skořice je taky super nápad, děkuju a pěkný zbytek svátečního dne.

      Vymazat
  5. Hani, ahoj. Dýňový kompot mám moc ráda. Dělaly jsme ho vždycky s mamkou podobně jako Ty, jen jsme nedávaly do octa. Byla to vždycky velká dobrota. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuju, to mě těší, že i ty jsi příznivcem dýňového kompotu:-)

      Vymazat
  6. I mně dýňový kompot připomíná dětství,to jsem ho moc nemusela.Naučila jsem se ho jíst až,když jsem si dýni pěstovala na zahrádce a dělala z ní,kde co i kompot.Teď už zahrádku nemám a není ani kompot.
    Hani,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, to já zahrádku mám a už druhým rokem mi dýně zlikvidovali slimáci, asi je budu muset nasadit na balkóně:-D

      Vymazat
  7. Dýňový kompot dělala moje tchýně a přidávala do něj ananasovou tresť. Kompot opravdu chutnal jako ananas a byl moc dobrý. Přeji hezké dny, zdravím 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, ananas a citrón za mě v kompotu musí být:-) přeju pěkné dny.

      Vymazat
  8. Dýňový kompot jsem nikdy nedělala, ale mamka ano. A taky ho ona měla moc ráda. Přiznávám,že já až tolik zase ne. :-)
    Ovšem Ty jsi to tak krásně nafotila, že bych si i trochu dala.
    Hezký den, Hanko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Haničko, moc děkuju:-) věřím, že by ti časem zachutnal, taky mi určitě věci dříve nechutnaly a až když jsem je znovu a znovu ochutnávala, tak se mi zalíbily, jako například olivy :-) přeju pěkný víkend.

      Vymazat

Okomentovat