Valašský frgál

 Valašský frgál

Všichni je určitě pod názvem frgál, ale u nás se jim vždy pravilo vdolky. Moje babička uměla ty nejlepší na světě a to fakt nekecám, teda alespoň pro mě a naši rodinu. Od té doby co už není mezi námi, tak jsem lepší nikdy nejedla. Tenhle recept není od ní, jelikož vše dělala z hlavy a tak dodnes nikdo pořádně nezná její nejlepší recepturu. Snad jen teta, která se dost přibližuje těm jejím vdolkům, tak příště vyptám recept od ní a vložím ho sem.

Suroviny:

* 120 ml vlažného mléka
* 350 g polohrubé mouky
* 2 lžíce cukru krystalu
* 4 lžíce rozpuštěného másla
* 2 žloutky
* 21 g droždí
* 3 lžíce másla
* špetka soli

Na drobénku:

* 100 g hladké mouky
* 100 g másla
* 70 g krupicového cukru

Na náplň:

* švestková povidla
* hrušková povidla

Nebo takovou jaká vám chutná, těsto vyjde na dva vdolky.

Postup:

Do mléka rozdrobíme droždí, přidáme lžičku cukru a lžičkou mouky, promícháme a necháme na teplém místě vzejít kvásek. Máslo utřeme se žloutky a cukrem do pěny a poté k ní přidáme vzešlý kvásek. Přidáme prosátou mouku se špetkou soli a vypracujeme těsto, které necháme kynout na teplém místě asi hodinu. Poté si těsto rozdělíme na dvě poloviny, prohněteme a necháme bochánky kynout ještě 15 minut. Bochánky rozválíme do kulatého tvaru, tak že okraje necháme trošku vyšší než těsto, které by mělo mít asi půl centimetru i míň. Těsto si vložím na plech vyložený pečícím papírem, potřu ho náplní a posypu drobénkou a pokapu rozpuštěným máslem. Vkládám do předehřáté trouby na 160°C a peču asi 40 minut dozlatova.





Do těch babičinných mám daleko, ale všem moc chutnaly.


Komentáře

  1. Krásný valentýnský večer❤️
    Mňam - hned bych si ho dala na doplnění energie. Celý víkend jsme s Loli lyžovali ))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi tobě taky krásný valentýnský večer přeju a závidím tu lyžovačku:-) já se ještě dokurýrovávala, ale zítra jdem bruslit, konečně nám zamrznul rybník, tak to dětem musím vynahradit.

      Vymazat
  2. Haničko, máš ho jako malovaný!
    Když jezdí manžel do VM ke klientovi, dostává jako prezent frgály z Cyrilova pekařství - mana nebeská...
    Pa, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli tak z Cyrilova pekařství jsou výborné jako od babičky:-) hlavně hruščáky, tak my říkáme hruškovým:-) ten můj má do něj daleko:-D ale snědly se oba, co jsem pekla.

      Vymazat
  3. Hani, já peču podle babičky "metýnky" s náplněma a drobenkou, něco na způsob frgálů. Ale frgály z Moravy, ty opravdické to je teda mňamka. Určitě jsi je měla výborné. Hezký večer. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni děkuju, pro mě byly dobré, ale kdyby žila babička, to by bylo kritiky:-D byla taková svérázná, ale frgály měla dokonalé za těch 83let...., takže od ní bych brala každou kritiku a škoda, že se je on ní už nemůžu naučit.

      Vymazat
  4. Máš je jako malované. To bych se nedala pobízet, protože kynuté těsto to je moje !
    Měj se hezky, Hanko !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani děkuju:-) škoda, že nebydlíte všechny blíž, to by byly víkendy:-D příští víkend budu zkoušet jiný recept, tak uvidím, které budou lepší:-)

      Vymazat
  5. Hani, frgály máš krásné. Nikdy jsem je nepekla, ani nevím proč, asi proto, že ve městě u Anežky prodávají vyborné, tak co se s tím patlat doma. Ale musím říct, že si mě navnadila, že je asi někdy zkusím. Hani, "za kameněm" je zase super bobovačka, byli jsme tam párkrát s Matym. V neděli tam bylo děcek jak much, včera už nikdo. Sníh tam bude držet dlouho. Měj hezký den :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Libuško, to máš pravdu, že v okolí se dají koupit výborné :-) já jdu příště otestovat nový recept a budu je péct tak dlouho, dokud je nevychytám :-D

      Vymazat

Okomentovat