Valašské orchideje

 Valašské orchideje

V týdnu bylo pěkné počasí, tak jsem se vydala na Staré Zubří na louku mého známého. Už od dětství, kdy jsme ve vedlejší chalupě trávili prázdniny u našeho stryca s tetou, jsem chodila obdivovat tyto krasavice. Jedná se o vstavač mužský. Tyto valašské orchideje rostou na pár loukách u nás v Beskydech a vyskytují se i jiné druhy prstnatců (májový, nachový, plamatý, bezový....). Samozřejmě jsou všechny zákonem chráněny a jsou na červeném seznamu ohrožených rostlin a jsou chráněny mezinárodní úmluvou CITES. Všechny tyto druhy orchidejí rostou na lukách, které vesměs dříve spásaly ovečky a nebo na pravidelně kosených lukách. Dnes se většinou o takové louky starají ochránci přírody a dobrovolníci je pak v určitou dobu pod odkvětu kosí klasickýma ručníma kosama, tak aby se z krajiny nevytratily. Kdyby se tak nedělo, tak by se brzy vytratily. V celé české republice je řada takových míst a dokonce byly i místa, odkud se orchideje vytratily, protože se louky přestaly obhospodařovat a díky nadšencům, kteří opět začali obhospodařovat tyto zapomenuté louky, tak se za nějaký ten čas na lukách orchideje opět objevily. Pokud na tyto orchideje někde narazíte, tak je rozhodně netrhejte a nesnažte si je ani zasadit do své zahrádky, kde by vám stejně nikdy nerostly. Pro svůj růst potřebují specifické prostředí typických luk s neutrální půdou.















Ještě nerozkvetlá orchidej.

Na těchto krásných lukách kvetou valašské orchideje.


Vstavač mužský.


Komentáře

  1. Haničko, děkuji za poučení a tu nádheru!
    Měj příjemný zbytek neděle, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Heli, jsem ráda, že se ti orchidejky líbí. Přeju pěkný týden, snad už bude jen slunečný.

      Vymazat
  2. Tak ta je nádherná. Hezký týden přeji.

    OdpovědětVymazat
  3. Ano,ano i já vím o louce poseté divokými orchidejemi. Je to krásná podívaná.
    Měj se fajn!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Jsou nádherné a díky,že jsem se o nich dozvěděla více.
    Měj hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitu, jsem ráda, že jsem alespoň špetkou popovídala o těchto vzácných krasavicích ;-)

      Vymazat
  5. Hani, to je krásné, jak to kvete. Moc se mi orchidejky líbí a luka taky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, doufám, že tyto krásky tu vydrží co nejdéle a třeba se i díky ochraně rozrostou.

      Vymazat

Okomentovat